Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

"ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟΥ"

Ξεκινήσαμε από Ρόδο για Μεσαναγρό, με πρώτο σταθμό την Παναγιά Τσαμπίκα. Καλεσμένο όλο το χωριό στη βάπτιση του παιδιού του Παπά-Αγαθάγγελου.Καλορίζικος ο Μιχάλης , να σας ζήσει.
                                                                         





 "Εικόνες από το Μεσαναγρό. ΄Ανοιξη και το χωριό είναι στις ομορφιές του"






Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014

"ΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ ΤΟΥ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ"


                                                           





                                                   ΟΙ  ΓΙΑΤΡΟΙ   ΤΟΥ  ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ

          Τα παλιά χρόνια γιατροί δεν υπήρχαν και το ρόλο τους έπαιζαν οι πρακτικοί και οι μαμές.  Για φάρμακα χρησιμοποιούσαν βότανα που ήταν άφθονα στη φύση και οι φαρμακευτικές τους ιδιότητες μεταδίδονταν  από στόμα σε στόμα . Οι παλιοί μας διηγόντουσαν  ιστορίες  ανθρώπων που πέθαναν σχεδόν αβοήθητοι , γιατί οι γνώσεις των πρακτικών ήταν λειψές και  οι συνταγές τους αντίθετες με την ασθένεια.
       Ακόμα και οι έγκυες γυναίκες ,πολλές φορές γεννούσαν στα χωράφια που εργάζονταν  και πολλά παιδιά  χάθηκαν στη γέννα για πολλούς λόγους. Μπορεί οι περισσότεροι τοκετοί να είναι φυσιολογικοί, όπως μου έλεγε   ο αείμνηστος  γιατρός μας ,ο γυναικολόγος Αθανάσιος Καραγιάννης , αλλά αν  κάτι στράβωνε ,οι πρακτικοί γιατροί σήκωναν ψηλά τα χέρια.
      Τα φάρμακα ήταν μαντζούνια , αλοιφές , πισοπάνια, βότανα  και οτιδήποτε μπορούσες να φανταστείς. Πόσοι δεν έχασαν τη ζωή τους όταν είχαν πρόβλημα πόνου στην κοιλιά. Αν  ήταν σκωλικοειδίτης και του έβαζαν ζεστά , ακόμα και τούβλα ζέσταιναν  ,καταλαβαίνετε τις συνέπειες. Αν πονούσες ,σου έφτιαχναν το πισοπάνι ,το έμπλαστρο της εποχής. ΄Επαιρναν αυγά ,σαπούνι ,λάδι ,τα ανακάτευαν ,τα τοποθετούσαν σε ένα πανί και τα κολλούσαν στο μέρος που πονούσες.
     Την εποχή εκείνη κάθε οικογένεια έκανε πολλά παιδιά ,σχεδόν πάνω από πέντε. Αν ρωτούσες  πόσα παιδιά έγέννησες θεια ,θα σου έλεγε έξι και δυο που έχασα, ανάλογα βέβαια.
      Αργότερα ,κατά το 1950 ερχόταν στο χωριό  γιατρός ,ο αείμνηστος Ηρακλείδης  από την Κατταβιά  ,πολλές φορές με ζώο και αργότερα με λεωφορείο. Το λεωφορείο ερχόταν στο χωριό κατά τις 6 η ώρα και ο γιατρός έπρεπε να δει όλους τους ασθενείς από σπίτι σε σπίτι ή σε ένα υποτυπώδες ιατρείο. ΄Εγραφε τα φάρμακα ,τα οποία θα έπαιρνε ο άρρωστος λίγες μέρες αργότερα .Φώτα δεν υπήρχαν και οι εξετάσεις των ασθενών γίνονταν υπό το φως της λάμπας πετρελαίου. Δύσκολες συνθήκες για όλους  και ιδιαίτερα για το γιατρό. Οι άνθρωποι αυτοί ήταν πράγματι ήρωες  και ανιδιοτελείς. Το χωριό ήταν τυχερό ,γιατί ένας δικός μας που σπούδαζε γιατρός και εγκατέλειψε τις σπουδές  ,σχεδόν τελειόφοιτος , ήρθε και εγκαταστάθηκε στο χωριό. Ηταν ο Μιχάλης του Μπακάλη. Συνεργαζόταν άψογα με το γιατρό ,έπαιρνε οδηγίες ,έβαζε τις ενέσεις στους  ασθενείς  και γενικά ήταν ο δεύτερος γιατρός του χωριού.
       Καθημερινά ,νέοι εμείς , πηγαίναμε να το βρούμε , γιατί μιλούσε ωραία και μας διηγιόταν  ιστορίες από την Αθήνα .Πόσα πράγματα δε μάθαμε τότε!!!!!  Σα να ζούσαμε  στιγμές άπιαστες , ονειρικές ,φανταστικές.
   Σήμερα οι συνθήκες άλλαξαν ,καλυτέρεψαν , αλλά πολλές φορές τα κενά των γιατρών ,δημιουργούν προβλήματα.

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

"Ο ΝΟΥΝΟΣ ΜΑΣ Η Ο ΤΑΤΑΣ ΜΑΣ"


                                                                
                                       



                                                  Ο ΝΟΥΝΟΣ ΜΑΣ Η Ο ΤΑΤΑΣ ΜΑΣ

Στο χωριό ,η κουμπαριά είναι ιερό πράγμα. Κάθε παιδί που βαπτιζόταν είχε τον Τατά του ,νουνό , που το βάπτιζε ,τον πάντρευε και πολλές φορές βάπτιζε και τα παιδιά του. Τα πρώτα 3 χρόνια από τη βάπτιση , ο Τατάς ήταν υποχρεωμένος από τα έθιμα , κάθε Πάσχα να αγοράζει ρούχα στο βαπτιστικό και τη λαμπάδα της Λαμπρής. Οι γονείς του παιδιού έπαιρναν στον Τατά  ένα κατσικάκι ,το Λαμπριάτη, που το μοιράζονταν οι Τατάδες , αν ήταν πολλοί.
     Τις μεγάλες μέρες Χριστούγεννα , Πάσχα , της Παναγιάς ,που συνήθως τα παιδιά ,αλλά και οι μεγάλοι μεταλάβαιναν ,υπήρχε το εξής έθιμο. Πριν μεταλάβεις ,έπρεπε  να πάρεις συγχώρεση από τους γονείς σου και τους Τατάδες σου. Πρωί πρωί ,λοιπόν, έπρεπε πριν πας στην εκκλησία ,να φιλήσεις το χέρι των γονιών σου και να ζητήσεις συγχώρεση. Μετά πήγαινες στο σπίτι των Τατάδων σου και επειδή ήταν πρωί, οι άνθρωποι συνήθως ήταν ξαπλωμένοι, Καλημέριζες ,φιλούσες το χέρι του Τατά σου  και ζητούσες συγχώρεση. Ο Τατάς πάντα ,ανάλογα με την οικονομική του κατάσταση ,σου έδινε κάποια χρήματα ,για να αγοράσεις ότι επιθυμούσες. Οι μεγάλοι βέβαια ,όταν μεταλάβαιναν ,δεν πήγαιναν στα σπίτια των Τατάδων τους ,αλλά στην εκκλησία μέσα, πριν μεταλάβουν ,αν ήταν εκεί ο Τατάς τους του φιλούσαν το χέρι και ζητούσαν συγχώρεση. ΄Εβλεπες  ανθρώπους μεγάλους να ασπάζονται το χέρι του Τατά τους  , να ζητούν συγχώρεση και η εκκλησία αποκτούσε την πραγματική της έννοια.
 Η κουμπαριά ήταν ιερό πράγμα .Όταν κάποιος σε στεφάνωνε ,είχε τον πρώτο λόγο στη βάπτιση του πρώτου παιδιού. ΄Επρεπε να ερωτηθεί, αν επιθυμεί να βαπτίσει και  αν δεν μπορούσε ,τότε γινόταν πρόταση σε κάποιο άλλο. Υπήρχε το έθιμο ο Τατάς , να βαπτίζει μόνο αγόρια ή μόνο κορίτσια ,γιατί  δεν έπρεπε δυο παιδιά που βαπτίστηκαν από τον ίδιο Τατά να παντρευτούν. Αυτά τα παιδιά λέγονταν «Καλαδέρφια».
    Σήμερα τα έθιμα  αυτά ατόνησαν ,αλλά κάποιοι τα συνεχίζουν ακόμη.

Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014

'"ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΣ "


                                                                   






                                                            ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΣ

                                    (ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ Ι. ΒΟΛΑΝΑΚΗ)


Νοτιοδυτικά της  νήσου Ρόδου και σε απόσταση 84 χλμ. Από την πρωτεύουσα , στο μέσον ερήμων εκτάσεων και σε υψόμετρο 400μ. περίπου , βρίσκεται το χωριό Μεσαναγρός , το οποίο διατηρεί σχεδόν αναλλοίωτο το μεσαιωνικό  χαραχτήρα του.

   Ο οικισμός έχει κτιστεί στη θέση παλαιοτέρου ,όπως φαίνεται από τα διάφορα λείψανα οικοδομημάτων , τα οποία διακρίνονται μέσα και έξω από αυτόν και όπως μαρτυρείται από φιλολογικές πηγές. Μέσα στον οικισμό βρίσκεται ο ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου που χτίστηκε στη θέση δύο παλαιοτέρων ναών. Δυτικά του χωριού βρίσκεται χαμηλός λόφος ,πάνω στον οποίο διακρίνονται λείψανα παλαιών οικοδομημάτων και άφθονα πήλινα όστρακα.

      Βόρεια του Μεσαναγρού και σε απόσταση 1 χλμ. Περίπου, αποκαλύφθησαν πρόσφατα λείψανα παλαιού οικοδομήματος , με επιμελημένη τοιχοποιία και δάπεδο από χοχλάκι , το οποίο έχει στερεωθεί σε ισχυρό υπόστρωμα από υδραυλικό κονίαμα (κορασάνι). ΒΔ του χωριού και σε απόσταση 4 χλμ. Περίπου στη θέση Παληοεκκλησιά ή Αγία Βαρβάρα ,επισημάνθηκε πρόσφατα και ερευνήθηκε ,μεγάλο παλαιοχριστιανικό συγκρότημα.

   Νότια του Μεσαναγρού και σε απόσταση 2 χλμ. Περίπου από αυτόν , βρίσκεται το ναϋδριο του Αγ. Γεωργίου . Πρόκειται για μονόχωρο κτίσμα, που καλύπτεται με κτιστή καμάρα. Κατά την ανέγερσή του έχουν χρησιμοποιηθεί μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη  ως οικοδομικό υλικό.Συνάγεται ότι ο ναός κτίστηκε στη θέση παλαιοτέρου, πιθανώς παλαιοχριστιανικής βασιλικής.

   ΝΑ του οικισμού και σε απόσταση 4 χλμ. Βρίσκεται το ναϋδριο του Αγίου Θωμά. Πρόκειται για μικρών διαστάσεων  κτίσμα , με εξέχον  εγκάρσιο κλίτος και καλύπτεται με κτιστή καμάρα και κεραμίδια. Από την ύπαρξη των θεμελίων τριών αψίδων ανατολικά της αψίδος του ναού και πολλών αρχιτεκτονικών μελών , συνάγεται ότι ο ναός αυτός κτίστηκε στη θέση παλαιοτέρων ναών ,από τους οποίους ο αρχαιότερος ανήκε στον τύπο της παλαιοχριστιανικής βασιλικής και έφερε στην ανατολική πλευρά μια αψίδα εσωτερικώς ημικυκλική και εξωτερικώς πολυγωνική.


Σάββατο 22 Μαρτίου 2014

''Η ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ ΕΥΧΑΡΙΣΤΕΙ.."





                                                                   

     




                                Η  ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ ΕΥΧΑΡΙΣΤΕΙ...



       Η Εκκλησιαστική Επιτροπή Μεσαναγρού ,ευχαριστεί τους παρακάτω Μεσαναγρενούς  ,για την προσφορά τους στην αγορά μιας κανδήλας ,που τοποθετήθηκε στο ναό του Ταξιάρχη.

1-     Καραγιάννης Αθ.  Γιάννης
2-     Αμανατίδου          Ειρήνη
3-     Δημανοπούλου     Αικατερίνη
4-     Βατενού    Ανδρ. Ειρήνη
5-     Πανάκη                Στυλιανή
6-     Παπαβασιλείου    Σέβα
7-     Γεωργιάδη     Μ. Στέλλα
8-     Πιζήμολα            Καθολική
9-     Χατζηκώστας      Μιχαήλ
10- Σαββάκη             Τσαμπίκα

Η Εκκλησιαστική Επιτροπή ,παρακαλεί τους πιστούς να μην προβαίνουν στην αγορά  εκκλησιαστικών ειδών για τον Ταξιάρχη ,πριν γίνει συνεννόηση με την Επιτροπή.

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

"ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ"


                                                                




                                    ¨ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ


-         ¨  Αρχισαν οι εργασίες στο Μουσείο Μεσαναγρού. Ο Εργολάβος που ανέλαβε το έργο ,άρχισε με το συνεργείο του τις εργασίες. Σε πρώτη φάση θα τελειώσουν όλες οι εργασίες που αφορούν το κτήριο. Σοβάδες ,πλακάκια ,ξυλεία.
-               Θα ακολουθήσουν οι εργασίες που αφορούν τη διαμόρφωση του χώρου και τη μόνωση της ταράτσας.
-              Τέλος ,μέσα στο 2015 ,θα γίνει η προκήρυξη για τον εξοπλισμό του Μουσείου  και μέσα στο 2015 πρέπει να αρχίσει η λειτουργία του.
  



Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

" ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΕΣΑΝΑΓΡΟΥ,ΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ ΣΤΑ ΛΑΕΡΜΑ"

          


                                                                                     















Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

"ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ ,ΣΤΑ ΛΑΕΡΜΑ"

 ¨" Είσοδος Λαέρμων"
 " Ο κόσμος πολύς"
 " Περίπτερο Πολιτιστικού Μεσαναγρού"
 " Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μεσαναγρού συμμετείχε με αξιόλογη παρουσία"
 " ΟΙ τρεις Καθολικές ,που έφτιαξαν τα εδέσματα"
 " Μέλη του Πολιτιστικού Μεσαναγρού"
 " Τα  γλυκά και η Μεσαναγρενή κουλουρία ,είχαν μεγάλη ζήτηση"
 " ΟΙ Σύλλογοι είχαν αρκετά παραδοσιακά προϊόντα"
" Αντιδήμαρχος Ν.Ρόδου Μ.Παλαιολόγος ,με τον Πρόεδρο του Τοπικού Σ.Μεσαναγρού,Μπάμπη Λάμπρου,αλιεύουν ψήφους"
 " Εθελοντικό ιατρείο"
 " Μπαλέτα από Πολιτιστικούς Συλλόγους"
 "Ο Δήμαρχος, απολαμβάνει τα Μεσαναγρενά εδέσματα"
 " Γιάννης Μπαρδάνης,ο Μεσαναγρενός"
" Ο υποφαινόμενος απολαμβάνει  τα γλυκά ,στο περίπτερο του Μεσαναγρού"
 " Και οι υποψήφιοι παρόντες.Εκλογές βλέπετε...."
¨" Η εκκλησία των Λαέρμων"